Ta tempen på känslan

Att inte ha koll eller kontroll är något av det värsta hjärnan vet. Genom att uppmärksamma vad som pågår på insidan och sätta ord på det, så upplever hjärnan att vi har ”mer koll” på vad som händer, med konsekvensen att vi känner oss lite lugnare och kan välja hur vi bäst agerar.

En känsla skall aldrig ignoreras eller tryckas bort, då det kräver mer ansträngning än att släppa fram den och sen gå vidare. När det är en negativ känsla kan du prova att sätta ord på den. Vara nyfiken på varför den dök upp, acceptera att den är där och sedan släppa den. ”Aha, där kom du igen”. Jag märker att du är här ”känslan”. Jag undrar varför du kom? Hmm… Jag väljer att släppa dig nu och rikta min uppmärksamhet till något annat.

Genom att ge dina känslor och din kropps reaktioner mer uppmärksamhet – magkänslan, den ökande pulsen, huden som blir fuktig, en häftigare andning, tankarna som irrar runt – kan du bli bättre på att känna igen dina känslor. Och då kan du också bli bättre på att styra dem. När du börjar känna dig överväldigad av dina känslor kan du stoppa dig själv och agera på lämpligt sätt, om du har tränat dig att känna igen dessa känslor. Ju tidigare du känner igen känslorna, desto lättare kan du ta kontroll över dem.

 

Du kan också utveckla din förmåga att känna igen, upprätthålla och stärka positiva känslor! Känslor såsom glädje, kärlek, överraskningar, magi, avkoppling, lugn, optimism, tillfredsställelse med mera ger oss energi vilket öppnar upp för att möta livet och utmaningar. Även om livet bjuder på jobbiga nedåtkurvor ibland, kan du göra dig mer motståndskraftig mot dessa genom att lära dig att känna igen och odla de positiva känslorna. Ju mer du upplever positiva känslor, desto lättare kan du hitta tillbaka till dem, när du behöver.

Våra ord och vårt språk speglar och påverkar våra tankebanor. Därför kan du öva på att sätta ord på vad du känner. När du levlar till nästa nivå, så använder du orden för att installera en bra känsla i förväg.

Så nästa gång när du känner dig riktigt härlig, grymt nöjd eller glad. Välj ditt power-ord som du säger högt för dig själv samtidigt som du sträcker på dig lite extra. Se till att ladda det där ordet så ofta som möjligt. En regnig dag då det är nedåtkurva så sträcker du på dig, tittar uppåt och säger ditt magiska ord. Varför tror du alla elitidrottare använder mental träning och sina egna gester och mantran innan skarpt läge? Jo, för det funkar.

Ett sätt att ta tempen på känslan är även att svara på ett frågeformulär EQ-i2.0 som används för att bench-marka hur du tänker om dig själv, jämfört hur andra tänker om sig. Där får du även en helhetsöversikt på hur balanserad din förmåga är att notera, reglera och hantera dina tankar och känslor som påverkar ditt beteende. Är du tydlig med vad du känner och tänker till andra och är du bra på att läsa vad som händer hos dem, dvs empati? Det är först när vi får syn på något, vi kan välja om vi vill göra på något annat sätt. Tillsammans med en coach får du möjligheten att få nya insikter och utarbeta strategier för din vardag.